Anna Spanlang

CEREAL / Soy Claudia, soy Esther y soy Teresa. Soy Ingrid, soy Fabiola y soy Valeria.
Film 2022, 35 min

The title of Anna Spanlang’s film takes up the activist practice of identifying with the victims, as is practiced in the protests against femicide, to say the names of the murdered women. The film includes images from a FLINTA* action protesting structural violence against women in Austria; images of sex workers posing at a slut walk in Los Angeles, of befriended artists and skateboarders, and of a positive pregnancy test, which leads to the question of whether to have an abortion or not.
In her first longer work, Spanlang is a master of the rapid montage and a perfectionist of this craft. Personal cell-phone recordings from a eleven-year period dominate in this essayistic work, but the footage used also includes videogames, news, tv series, comics, and feature films through to picture-in-picture sequences. In nearly thirty-five minutes, she breathlessly juxtaposes countless images and stories. For Spanlang: more is more. After all,



After all, her epos is not only an ode to sisterhood, but also tells a story of patriarchy and what it represents: colonialism, capitalism, environmental destruction, and violence. For this, Spanlang chooses incisive motifs: fences at the border between the U.S. and Mexico, which near Tijuana extend into the Pacific, and overtourism at the pyramids in Uxmal and Teotihuacán. Getting rid of patriarch will take a while: but the fact that it has to go is certain.
The fact that another world is possible and what it might possibly look like, becomes clear in a film about a community in which friendship and women*’s solidarity, but also artistic creation have priority. (Christiane Erharter)

BIO
Anna Spanlang* 1988 in Europe, acolyte for six years, student at the Academy of Fine Arts Vienna; YOUKI, FC Gloria, Mala Sirena.
Anna Spanlang ist eine Meisterin der rasanten Montage und perfektioniert dieses
Handwerk in ihrem ersten längeren Film. In dieser essayistischen Arbeit dominieren
persönliche Handyaufnahmen aus elf Jahren, aber die verwendete Footage umfasst auch
Videogames, Nachrichten, Serien, Comics und Spielfilme bis zu Bild in Bild-Sequenzen. In
knapp 35 Minuten werden unzählige Bilder und Geschichten atemlos aneinandergereiht.
Bei Spanlang gilt: Mehr ist mehr. Immerhin erzählt sie in diesem Epos neben einer Ode
an die Schwesternschaft auch eine Geschichte des Patriarchats und wofür es steht –
Kolonialismus, Kapitalismus, Umweltzerstörung, Gewalt. Sie wählt dafür prägnante
Motive: Grenzzaun zwischen USA und Mexiko, der bei Tijuana bis in den Pazifik
hineinreicht, Overtourism bei den Pyramiden in Uxmal und Teotihuacán. Das
Patriarchat abzuschaffen, wird noch länger dauern; dass es weg muss, steht fest.
Dass eine andere Welt möglich ist und wie diese aussehen könnte, wird klar, in einem
Film über eine Community, in der Freund*innenschaft und Frauen*solidarität aber auch
künstlerisches Schaffen groß geschrieben werden. (Christiane Erharter)